torsdag, juni 17, 2010

Se människan i Rosenbad

Den soliga sommarmorgonen lystes upp extra av en glädjande artikel i SvD: Elisabeth Ohlson Wallins fotokonstverk Nattvarden, ur sviten Ecce Homo, hänger nu på Rosenbad. Fotografierna med Jesus i olika konstellationer med utsatta - i vår tids skepnad i form av transvestiter och homosexuella - väckte ramaskri i riksdagen för tolv år sedan. Nu hänger det porträtt som blev symbolen, en sista måltid med Jesus omgiven av transvestiter, på EU-ministerns tjänsterum.

Det är inte så mycket en seger som en bekräftelse på framsteg, för yttrandefrihet, tolerans och även religionsfrihet. Det är inte bara bilden av Jesus och kristendomen och vad man "får" säga, visa och tolka utifrån kärleksbudskapet som utvecklats, utan även synen på dessa utsatta. Även om mycket återstår att göra, och många fördomar lever kvar, vilket EU-minister Birgitta Ohlsson märkt av i reaktionerna.

Det märks också i debatten kring Jerusalem, Elisabeth Ohlson Wallins senaste verk och den planerade utställning på Världskulturmuseet, som först ställdes in eller förminskades och sedan skulle genomföras i varje fall... (GP, GT).

Ecce Homo och Jerusalem handlar inte om att kränka religioner och religiösa - även om att tåla många kränkningar naturligtvis är en del av yttrandefriheten. Religions- och yttrandefriheten innebär också öppenhet för att tolka och kritisera - både för personer som delar en tro, och dem som inte gör det.

Också SVT:s Kulturnyheter rapporterar (klippet nedan). Christoffer Jönsson bloggar.



Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,