tisdag, juni 01, 2010

Mer cyklande i Stockholm

I källaren står min cykel med allt plattare däck och samlar damm. Men jag älskar cykling och cyklister ändå - ett fritt, smidigt, hälsosamt och miljövänligt sätt att ta sig fram. Själv promenerar jag nästan överallt jag ska, och gärna en liten omväg för att få sträcka på benen - så min glädje över de kommande cykelsatsningar som Folkpartiet nu målar upp (Politikerbloggen) är nästan helt osjälvisk!

En miljardsatsning på cykling i Stockholms län de kommande åren står för dörren. Det vill folkpartisterna Birgitta Rydberg, Lotta Edholm och Nina Lundström kombinera bl.a. med att se till att den infrastruktur som finns för cyklister fungerar bättre (snöröjning osv), och med att de ska bli betydligt enklare att ta med cykeln i kollektivtrafiken.

Cykel och kollektivtrafik i kombination blir ett ännu starkare resealternativ. Självklart ska vi t.ex. ha skyddade infartsparkeringar för cyklister likväl som för bilar, och självklart ska det gå att se i SL:s reseplanerare hur du kan kombinera med cykling.

Bloggar: Lotta Edholm, Gunilla Gustafsson, Birgitta Rydberg.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: