söndag, juni 13, 2010

Båtbussar och spårvagnar framtidens FP-melodi för Stockholmstrafiken

Det finns två mycket goda huvudskäl att bygga ut Stockholms kollektivtrafik - och göra det på ett sätt som gör den mer attraktiv. Stockholm växer, nya invånare i gamla och nya områden av stan måste få plats och kunna ta sig fram med bra kollektivtrafik. Storstadslivet är också ett miljövänligt sätt att leva - om vi reser mycket kollektivt, och då behöver vi locka både nya invånare, och nya resenärer som tidigare kanske tog bilen.

Folkpartiets nya kollektivtrafik-förslag inför landstingsvalet är inte så storslagna som sådana trafikprogram ibland kan vara. Där talas inte om mångmiljardpaket för gigantiska långsiktiga utbyggnader av tunnelbanenätet - även om vi förstås behöver bygga ut tunnelbanan också i framtiden.

Folkpartiet och Birgitta Rydberg (i dagens pappers-DN) fokuserar på det mer kortsiktigt görliga för en bättre kollektivtrafik. Och det handlar på många sätt om en ny kollektivtrafik, mer attraktiv och bättre tillgänglig: båtbussar och spårvagnar. Först står en västlig båtbuss-stomlinje mellan t.ex. Liljeholmen och Kungsholmen, och en omvandling av busslinje 4 till spårvagn.

På agendan står också förbättringar för cyklisterna, med t.ex. rejäla infartsparkeringar för cyklar vid stora kollektiv-knutpunkter. Går det att kombinera kollektivresande och cyklande bättre, blir det enklare och mer attraktivt både att åka kollektivt och att cykla. Bra för miljön, trängseln och människorna.


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Hemlige sa...

Det är bara tunnelbana som ger säkra transporter året om, oavsett väder. Dessutom är det bara tunnelbana som kan transportera större mängder människor, Tvärbanan må vara trevlig, men den sväljer inte många trafikanter jämfört med ett T-banetåg, och T-bana går också mycket fortare.

Rasmus på Kungsholmen sa...

Visst har tunnelbanan stora fördelar och utgör på många sätt ryggraden och pulsådrorna i Stockholmsregionens kollektivtrafik. Men spårvagnar och båtbussar kan och ska komplettera detta tunga radiella nät. De kan skapa nya samband, på tvären och för nya områden. Det är också kollektivtrafikslag med en annan attraktionskraft. Vi har heller varken plats, råd eller behov att bygga tunnelbana överallt.