söndag, juni 27, 2010

Forskande folkpartister

Att vara liberal är att vara kluven - en gammal Folkpartiledares sentens som nog fler än jag delar. Med ett annat ordval kan man kalla det problematiserande och analytisk. Kanske är det en inställning som gör att många forskare föredrar Folkpartiet, något jag för övrigt helt ovetenskapligt märkt i min egen bekantskapskrets, bland organiserade folkpartister och sympatisörer.

Bland prästerna är det Kristdemokraterna och Miljöpartiet som står starka (DN). Folkpartiet är alltså enligt en undersökning starkt representerade överlag bland forskare, och särskilt bland samhällsvetarna (GP). Särskilt är det företagsekonomer och statsvetare som föredrar Folkpartiet. Undersökningen har förvisso några år på nacken men mönstret torde bestå, och visst känner jag mig både hoppfull och stolt över att vara i så klokt sällskap.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Milton Frihetsson sa...

Socialliberalism och marknadsliberallism är som vatten och bensin.

Så det är nog inte konstigt att "vara liberal är att vara kluven" när man använder samma ord för bensin och vatten.

Rasmus på Kungsholmen sa...

Att tala i rappa sentenser är ju bra. Ännu mer om man har något mer konkret att backa upp det med... Men visst är det skillnad på socialliberalism och ren marknadsliberalism om man med det senare menar sådant som rör sig i riktning mot avsaknad av regleringar, nattväktarstat osv.