torsdag, februari 11, 2010

En lärarutbildning för en kunskapsnation

En ny lärarutbildning är, som jag skrev tidigare i veckan, en av de viktigaste reformerna för en bättre skola. För mer kunskap och arbetsro i skolorna krävs det lärare som tryggt kan både sina ämnen och hantera en klass elever (en uppgift som inte alltid är alldeles lätt - kan jag säga med egna erfarenhetens prägel).

Nu har Jan Björklund tillsammans med Tobias Kranz slutligen presenterat förslaget (se filmklippet nedan). Och det får välförtjänt mestadels beröm av bl.a. de bägge lärarförbunden. Med fyra olika inriktningar och examina - för yrkeslärare, grundskollärare, gymnasielärare eller förskollärare - blir framtidens lärare bättre rustade för sitt yrke. Tydligare krav och lämplighetstest kommer att göra att vi får just de bästa möjliga lärarkandidaterna.

Lärarutbildningarna är i dag långtifrån de mest populära för unga som ska välja väg i yrkeslivet. Det är oerhört problematiskt för Sveriges framtid som en kunskapsnation. Världens och Sveriges kanske viktigaste yrke behöver de allra bästa och mest motiverade. Som sedan ska rustas med en betydligt bättre utbildning.

Det handlar om status, om karriärvägar (t.ex. lektoratens återkomst) och förvisso om pengar. Att både höja kraven och nivån på utbildningen är nog ett av de bästa sätten att börja förändra detta. Kan vi sedan få till en lärarlegitimation, efter genomförande av lämplighetstest, utbildning, examination och praktik, så har vi nått långt. Då gäller det att vi får behålla en liberal utbildningsminister, minst fyra år till.

Läs mer: Folkpartiet, regeringen, DN ledare, DN Debatt, DN/TT, SvD, Ekot - och bloggar: Annika Beijbom (längre ned i inlägget), Carina Boberg, Linnéa Darell, Anna Lundberg, Runo Johansson, Christer Sörliden



Intressant om , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: