måndag, mars 29, 2010

Alla vägar bör inte bära till Stockholm

Först var det Västerbron, sedan Essingeleden och nu står Stockholm redo för sin tredje stora nord-sydliga vägförbindelse: Förbifart Stockholm. Den blir dyr och kommer att ta många år att bygga, med sina långa tunnlar som ska skydda Mälaröarna. Men den behövs för ett växande Stockholm, en region som blir motsvarande ett Malmö större de kommande decennierna.

Vattnet ger Stockholm dess själ men ställer till problem i transportsammanhang. Därför är "Saltsjö/Mälarsnittet" och kapaciteten där ett väl ältat problem i trafikplaneringskretsar. I dag leds all biltrafik mellan norr och söder i vår mest trafikintensiva region rakt genom huvudstadens hjärta. Förutom sårbarheten (demonstrerad av kranen Lodbroks åverkan för några år sedan) och trängseln är det högst omodernt och miljöovänligt och borde åtgärdats för länge sedan.

Personligen brinner jag mer för nya spår än nya vägar, men Förbifarten behövs, om inte Stockholm ska drabbas av trafikinfarkt och Essingeöarna och Kungsholmen få något som liknar Sveriges längsta parkeringsplats i "rusningstid". Att Folkpartiet och Moderaterna fått med sig Alliansvännerna i C och KD, och att Socialdemokraterna står fast vid sitt ja ger en stabil grund för mångmiljardsatsningen (även om det inte lär rosa de rödgröna kamraterna MP och V).

Nya vägar kommer aldrig att förslå i längden. Framtiden kräver också trängselavgifter för minskade utsläpp och minskad trängsel, strängare nationella och lokala miljöregleringar, och miljövänligare fordon, motorer och bränslen. När Förbifarten står klar, ett par mandatperioder framåt, lär mycket av det finnas på plats.

Media: DN Debatt, DN, ABC. Bloggar: Per Ankersjö, Malin Danielsson, Lotta Edholm, Andreas Froby, Mark Klamberg, Seved Monke, Kent Persson, Mats Persson, Per Pettersson, Maria Wallhager.

Intressant om , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: