onsdag, september 02, 2009

Nu kommer Cityspårvägen - med mera?

Nu gör spårvagnarna snart comeback i Stockholms innerstad på riktigt. På tisdag tar landstinget beslut om att förlänga Djurgårdslinjen till Hamngatan - en blygsam start kan man tycka men inom några år väntar öppnandet av en helt ny spårväg från Kungsholmen till Centralen (bra när blå linjen stängs av nästa gång för bygget av Citybanan). Sedan återstår att knyta ihop spåren via Sergels torg. Längre fram väntar också en förlängning/förgrening av den östra sträckningen över Östermalm/Gärdet mot Värtan.

Två av Stockholms största nya stadsdelar - Lindhagen och Värtan - kommer på så sätt att få modern, snabb och smidig kollektivtrafik som passar väl när den moderna kvartersstaden byggs. Spårvagnar är inte bara uppskattade som färdmedel vilket innebär att de kan locka fler, nya resenärer - de är också kapacitetsstarka och ger en stor del av nyttan till en bråkdel av kostnaden för ny tunnelbana, inte minst i innerstaden.

Efter City-spårvägen borde fler spårvägslinjer byggas. Folkpartiet föreslog redan inför förra valet att linje 4, en av Europas mest belastade busslinjer, borde konverteras till spårväg. Övriga stombusslinjer borde också ligga bra till. Idéer finns ju också på att tvärbanan efter förlängning till Solna fortsätter till Universitetet och Ropsten/Värtan. En sådan spårvägsring blir en kapacitetsstark tvärförbindelse, som verkligen skulle behövas.

Ibland kritiseras planerna på nya spårvägar i innerstaden, med hänvisning till behoven på andra håll i länet. Men den bristande kapaciteten i kollektivtrafiken i centrala Stockholm, med överfulla t-banetåg och stombussar, påverkar också resten av länet. Därför är spårväg i innerstaden bra också för hela Stockholmsregionen.

Intressant om , , , ,

2 kommentarer:

Forestman sa...

Det är bra ur ett miljöperspektiv, bussar förorenar. Spårvagn är ett mycket bra transportmedel kan jag konstatera efter två dagar i Stockholm, väl hemma i Göteborg igen:)

Rasmus på Kungsholmen sa...

Ja visst är de bra och trevliga - och att många av oss tycker så visar ju att de är attraktiva och förmodligen kan locka fler, nya resenärer, än överfulla stombussar och tunnelbana under jord.

Tunnelbanan är förstås oerhört betydelsefull för Stockholm, och vi lär behöva bygga mer av den också. Men inne i stan är nog spårväg oöverträffat med enligt uppskattningar 80 procent av nyttan till 20 procent av kostnaden för ny tunnelbana, om jag kommer ihåg rätt.