För att upprepa mig lite - angående Västra City, ett stadsbyggnadsprojekt i vardande som jag tycker är högintressant både i sig och för den väg det kan visa för framtidens Stockholm. Nedan insändare publicerad i veckans nummer av den trevliga lokaltidningen Vårt Kungsholmen (som för övrigt också frontar med en artikel om ett annat intressant om än mindre omfattande byggnadsprojekt som det kan finnas anledning att återkomma kring: förändringarna kring Tekniska nämndhuset-Klamparen-Trygg Hansa-huset).
Västra City kan ge plats för människor istället för trafik
Mellan Kungsholmen och Norrmalm/Vasastan finns ett sår i Stockholms stadsbild, där i dag enbart trafiken breder ut sig. Människor undviker helst också den lilla yta som vi kan röra oss på längs Torsgatan.
På 1980-talet räddade Folkpartiet Klara sjö från en ännu bredare trafikled. Att nu däcka över järnvägsspåren och Klarastrandsleden vore en välgärning för alla oss som vistas i Stockholm. En helt ny stadsdel med kvartersstad och gröna träd, och plats för tusentals nya innerstadsbor, gör bara projektet mer attraktivt.
Men Stockholms innerstad behöver inga höghus, stadens charm och attraktivitet på boende och besökare ligger i något helt annat. Höghus byggs nu i passande miljöer i nya Lindhagen på Kungsholmen och snart vid Norra Station och Värtan.
Det gamla Stockholm får sin karaktär av vattnet och en bebyggelse med ganska enhetlig höjd som följer den naturliga topografin. Det är en miljö där människor trivs, en stad att bygga vidare på – det bör gälla också "Västra City". Då kan vi läka såret i Stockholms hjärta.
Rasmus Jonlund
Kommunpolitiker (FP)
Intressant om Stockholm, stadsbyggnad, Kungsholmen, Vasastan, Västra City
söndag, oktober 25, 2009
Västra City för människor istället för trafik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar