måndag, december 07, 2009

Västra City: Staden måste växa också inåt

Att förespråka överdäckning av trafiklederna och byggnation av en ny stadsdel vid Klara sjö, "Västra City", väcker inte bara glädje. I Mitt i Vasastan fick jag en replik från ordföranden i Samfundet S:t Erik, Kerstin Westerlund Bjurström, som jag svarade på i förra veckan enligt nedan.
Stockholm måste växa också inåt

Jag vill att Stockholm är en växande storstad, med plats för fler nya invånare, och med attraktionskraft på besökare och investerare. Då måste vi kunna växa – också inåt, i den innerstad som nog är den mest attraktiva stadsmiljö vi har. Västra City kan bli ett fint och viktigt komplement till detta, 2000-talets kvartersstad i samklang med 1800- och 1900-talens. Vid vattnet, som är en annan av Stockholms stora tillgångar.

Att vi ska utveckla staden utanför tullarna innebär inte att vi ska sätta en slutpunkt för utvecklingen innanför tullarna – i en levande stad kan inte stadsbyggnaden låsas i just detta historiska ögonblick.

Visst är tågen liksom bilarna viktiga – men därför måste vi inte ha ett brett spårområde i öppen dag mitt bland bostäderna och människorna, i ett av Stockholms mest attraktiva lägen. Tvärtom bygger vi ju nu Citybanan för att få plats med ännu fler miljövänliga tåg – under mark.

Jag vill inte se några skyskrapor mitt i Stockholm – men en högre byggnadsstruktur måste kunna få rymmas. Stadshuset, kyrktornen och de naturliga höjdskillnaderna får nytt sällskap men kommer alltjämt att dominera Stockholms profil och skyline.

Rasmus Jonlund
Kommunpolitiker (FP)
Intressant om , , , , , ,

Inga kommentarer: