onsdag, november 17, 2010

Stolt och nöjd över förnyat kulturförtroende

För åtta år sedan fick jag frågan om jag var intresserad av att sitta i Stockholms stads kulturnämnd, och tackade gladeligen ja. Det har varit åtta mycket spännande år, först i opposition och sedan i majoritet - och nu när Alliansen fick förnyat förtroende, Folkpartiet höll och rentav stärkte sina ställningar, och vårt liberala kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt fortsätter som ordförande, kände jag att jag gärna skulle fortsätta.

Vi har satt igång mycket som jag vill se och vara med om att utveckla och förfina, inte minst vår bibliotekssatsning och nytänkandet kring kulturstödsformer.

Därför är jag både stolt och nöjd över att ha fått valberedningens nominering till att ytterligare en period representera Folkpartiet som ledamot i kulturnämnden. Extra glad blir jag över att dessutom vara föreslagen till styrelsen för Stockholms Stadsteater AB. Det är en mycket spännande, vital kulturverksamhet, verkligen en teater för stockholmarna mitt i stadens hjärta, som jag haft glädjen att ta del av många gånger som besökare. Att få vara med om den fortsatta utvecklingen av en levande teater med relevans i vår nutid, med bredd och spets, känns verkligen, utan att använda överord, privilegierat.

Generellt känns det oerhört bra att få fortsätta vara med och forma Stockholmspolitiken, och ge den en liberal prägel. Kulturen i vid bemärkelse har en oundgänglig roll i vår växande stads utveckling. Se bara de senaste dagarnas rapportering om Farsta kulturcentrum - där vi ska få ut mer kultur och mötesplatser för Farstaborna och andra som besöker Farsta Centrum genom att samarbeta smart om lokaler och andra resurser. Eller allt spännande som är på gång i Hjorthagen/Värtan - en gasklocka kan bli konsthall, en annan ett nytt scenrum, och en tredje (inte en av Bobergs klassiska skapelser!) kan få göra plats för ett höghus med arkitektur av hög kvalitet. För sådant är också gasklocksområdet en klockren plats...

Läs gärna, om ni inte redan har gjort det, SvD, DN 1, 2, 3, 4, Madeleine Sjöstedts blogg x2.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om 

Inga kommentarer: