I kväll utfrågas Folkpartiledaren Jan Björklund i SVT - och i Rapport precis innan utfrågningen fick tittarna en bra uppvärmning med ett inslag från Nossebro skola i västgötska Essunga. En skola som har gått från botten till toppen i skolresultat och andel gymnasiebehöriga elever.
Väckarklockan var de nationella jämförelserna av betyg och gymnasiebehörighet. Vägen till framgång blev att jobba med varje elev, aldrig ge upp, och satsa på fler lärare i klassrummet hellre än mindre grupper.
Det är ett bra exempel på kunskapsskolan som Folkpartiet arbetar för. Precis som varje elev behöver finna och få stöd i sin väg till kunskap och goda skolresultat, utifrån sina förutsättningar, kan och måste varje skola, varje skolledning och varje lärarkollegium, finna de arbetssätt som passar bäst lokalt.
Skolpolitikens uppgift är att ge varje skola de bästa verktygen. Sedan ska varje skola få stor frihet. Så har skett i Stockholms stad, där skolorna nu lyder direkt under utbildningsnämnden, och Folkpartiets mål är att skolan bör återgå från kommunernas till statens ansvar (Alliansen har nu enats om att utvärdera den 20 år gamla kommunaliseringen).
Tanken är förstås inte att utbildningsdepartement och Skolverk ska detaljstyra skolorna - utan just att varje skola ska kunna fungera utifrån sina förutsättningar, styrd av rektors- och lärarprofessionen, utifrån enhetliga nationella regler.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, skola, skolpolitik, Folkpartiet, Jan Björklund, betyg, gymnasiebehörighet, nationella jämförelser, Nossebro skola, Essunga
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar