fredag, mars 23, 2007

Framtidsoptimism

Det finns inget bättre än framtiden - citatet från en 90-talsaffisch är en av de finare folkpartideviserna jag vet. Framtidsoptimismen känns naturlig för min liberala ideologi. När jag läste Emma Hambergs krönika i dagens City - med ett urval av allt det positiva som hänt på 100 år, och det som vi kan vänta/hoppas för de kommande 100 åren - ska jag erkänna att jag blev lite tårögd. Vackra ord om frihet och framtid slår an min känslosträng.

Det är väl värt att höja blicken från dagsfrågorna och allt som verkar eländigt - krig, terrorism, klimathot - och vara visionär ibland. För att sedan med mer kraft och idérikedom kunna gripa sig an med samma dagsfrågor, och kanske lättare finna lösningar när vi ser vad som är viktigt för framtiden och vad som kan lämnas i historien.

Pingat på intressant.se. Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

" Hela fokus måste vara inställt på omval 2010" - Naturligtvis. Men det är även året då Sthlm ska vara världens bäst tillgängliga huvudstad. Hela brukargruppen väntar på detta. Och misslyckas Alliansen med det, så faller de flesta röster tillbaka till (s). Visa starkare vad liberal politik står för, när det gäller att skapa ett Sverige för alla medlemmar.
Då jag kandiderade i valet, fattade många att liberal politik även vänder sig till personer med funktionsnedsättning.
Efter valet, får jag endast en kommentar: leverera...
Ha det gott!

Rasmus på Kungsholmen sa...

Tillgänglighet kanske kan likna liberalism - ingen utopi, utan ett förhållingssätt, en ledstjärna i varje fråga och avgörande. Och det är väl så vi gör Stockholm till den mest tillgängliga huvudstaden, genom ett ständigt arbete. Även om 100% tillgänglighet är ett mastodont- för att inte säga sisyfos-arbete. Vi får hoppas att vi når långt!