söndag, april 11, 2010

På spårvägsbarrikaderna

Att ett växande Stockholm och Kungsholmen behöver modern stadsspårväg är en av mina lokalpolitiska käpphästar. Jag har förespråkat Spårväg City och självklart ryckte jag ut till dess försvar när de besvär som Kungsholmen kommer orsakas under byggtiden blev ett ämne i förra veckans nummer av den eminenta lokaltidningen Vårt Kungsholmen. På insändarsidan i veckans nummer (webbtidning) var jag ensam förespråkare, men jag är övertygad om att ett stort antal Kungsholmsbor och stockholmare håller med mig.

Visst blir byggperioden besvärlig - precis som bygget av Citybanan eller nya Slussen långtifrån kommer att vara smärtfria processer. Men det är som jag skriver i insändaren (nedan) tecknen på en växande stad. Då behövs en modern, miljövänlig, attraktiv kollektivtrafik. Inte bara i form av Spårväg City; i innerstaden bör stombussnätet på sikt konverteras till spårväg, och först den tungt belastade linje 4.

Spårvägsstök för växande Stockholm

Visst kommer det att märkas när nya City-spårvägen byggs – men det borde vara kärt besvär för oss Kungsholmsbor, och andra stockholmare. Äntligen kommer vi att få modern stadsspårväg, som har högre kapacitet och tar mindre plats än bullriga bussar.

Spårvägen behövs för ett växande Kungsholmen, framför allt för nya Lindhagen. Men spårvagn är också en uppskattad form av kollektivresande som har potential att locka nya grupper av resenärer, vilket också är nödvändigt för att hålla tillbaka ökningen av biltrafik och trängsel i takt med ökande befolkning. Vill vi få fler att åka kollektivt måste vi erbjuda ett attraktivt alternativ.

Även bygget av Citybanan och Slussen kommer att stöka till Stockholm de kommande åren. För Kungsholmens del hoppas jag att vi inom några år också kan få se spårvägsspår för 4:an, en av Europas mest trafikerade busslinjer. Det är tecknen på en växande stad.

Rasmus Jonlund
Kommunpolitiker (FP)

Intressant om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: