söndag, november 08, 2009

Klokt idrottsborgarråd: Madeleine Sjöstedt om idrott och hälsa

Idrott är inte ett av mina stora intressen. Jag läser sällan sportsidorna eller följer några idrottsevenemang (om Sverige tagit sig till EM så kanske...) Däremot tycker jag att det är viktigt - och ofta ganska roligt - att själv idrotta, eller snarare motionera. Springturer, något gympass och mängder av promenader är ett av mina recept för ett gott liv.

Till detta har idrottsundervisningen i skolan bidragit marginellt och då först på gymnasienivå. Dels genom den ökade friheten att själv göra vad som passade mig bäst på idrottslektionerna (det blev lite bollsport eller friidrot och många varv i "slingan" runt Ållebergsgymnasiet). Dels faktiskt genom den teoretiska hälsoundervisningen som ägnades några lektioner och väl delvis skrämde mig till aktivitet.

Idrottsrörelsen har däremot satt noll spår. Nu förväntar jag mig förstås inte att varje verksamhet med offentligt stöd ska vara till nytta och kunna göra något för varje medborgare - men Stockholms idrottsborgarråd Madeleine Sjöstedt träffar samtidigt huvudet på spiken på dagens DN Debatt: En idrottsrörelse som vill vara relevant i samhället och göra skäl för att vara statens enda kanal för miljardbidragen till idrott och hälsa, måste ta ansvar för framför allt barns och ungdomars hälsa, motivation och möjlighet att röra på sig.

Utan att låta flåshurtig: grunden för ett hälsosamt liv läggs i ungdomen. Visst går det att ändra sig senare i livet - det är aldrig för sent - men om vi kan få ett sunt liv med lagom med motion, mat, dryck och för den delen socialt umgänge från unga år är det så mycket enklare att fortsätta på den vägen.

Jag gläds personligen över att ha skaffat mig mina motionsvanor i tonåren även om de kanske ibland kan gå omgivningen på nerverna - och hoppas att Stockholm kan visa vägen mot mer hälsa och rörelse, med mindre tävlingsinriktning och mer glädje och variation.

Intressant om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: